Automasáž

Stejně jako u masáže jinou osobou vám doporučujeme začít rukama a obličejem.
Pro začátek se pohodlně usaďte, ruce si položte na stehna, pečlivě zkoumejte obě ruce – jednu druhou a jednu po druhé: prst po prstu, dlaň, klouby, hřbet, abyste o nich hmatem získali přesnou představu. Pokud je cvičení trochu nepříjemné, nikdy se nenuťte a později začněte znovu. Čím déle budete ruku zkoumat malými dostředivými masážními pohyby, tím lepší budete mít představu o napjatých oblastech a místech na dotek příjemnějších.

Napjaté oblasti masírujte tak dlouho, dokud se neuvolní. Pak nechte v řadě po sobě následujících vln, z nichž každou bude doprovázet přirozený výdech, uvolnění prostoupit celým tělem.


Pro obličej a šíji je metoda stejná. Často je nejpříjemnější začít masáž obou spánků jemnými a lehkými krouživými pohyby, pak přejít k čelu a oblastem kolem obou očí, poté přejít k lícím a bradě. Ruce se přirozeně položí každá na jednu stranu obličeje a můžeme masírovat několik částí obličeje současně: například prsty položíme na spánky, čelo, do okolí očí, dlaně a palce na tváře a do oblastí těsně přiléhajících k uším. Když ruce položíte o něco níž, můžete prsty masírovat oblast pod očima a tváře, zatímco dlaně a palce působí na spodní část obličeje.


Tímto způsobem můžete masírovat šíji, oblast, kterou má každý z nás často velmi napjatou, a poté postupovat k horní části lebky.
Jakmile tento průzkum provedete, získáte dobrou představu o napjatých částech vašeho obličeje, šíje a hlavy. Pak už jen musíte jednotlivé napjaté oblasti postupně uvolňovat pomocí drobných krouživých masážních pohybů, dokud nedosáhnete dobrého výsledku. Poté s využitím dechu rozšíříte relaxaci na celé tělo.

Tělesné automasáže

Vlastní tělo si také můžeme masírovat sami, a to tím spíše, že při tom budeme mít bezprostřední zpětnou vazbu o účinnosti metody!

Nejlepší je patrně využít koupele nebo sprchy s takovou teplotou, která pro vás bude při tomto cvičení příjemná.

Nejdříve si namočenou žínkou přejíždějte obličej, pak pomalu celé tělo a soustřeďte se na vnímání nejnapjatějších a nejuvolněnějších oblastí.

Při zkoumání, které samo o sobě přináší jisté uvolnění, nespěchejte. Nakonec si vyberte oblast, která nejvíc ?trpí? nepříjemným napětím. Často jde o spodní část zad, ale mohou to být i stehna, bérce nebo chodidla. Jemně je masírujte tak, abyste dosáhli maximálního uvolnění.

Když je daná část těla dostatečně uvolněná, nechte uvolnění prostoupit celým tělem.

Následně můžete dosáhnout značné úrovně vnitřního klidu pouhým jemným masírováním oblastí, které jste předtím uvolnili: pokud například jde o oblast beder, jenom pouhé položení ruky na tuto oblast kdykoliv během dne vyvolá zřetelné uvolnění.

Pokud se ve vodě necítíte dobře, můžete metodu samozřejmě uplatnit i na jiném, pro vás příjemnějším místě a zkoumat rukama oblasti napětí a svou schopnost relaxovat masáží.

Příklad: Pavlovy bolesti hlavy

Pavel trpí cefaleou ze svalového napětí, jinak řečeno, silnými bolestmi hlavy především v oblasti čela a spánků, které souvisejí s příliš častými stahy svalů.

Relaxační metoda (napnutí/uvolnění) přinesla jisté zlepšení, ale nikoliv dostatečné. Proto jsme se rozhodli použít postupné automasáže bolestivých míst za použití masti s vůní, která byla Pavlovi příjemná.

Bolesti hlavy postupně úplně přestaly?


Jiný způsob použití techniky automasáže spočívá ve střídání protikladných vjemů. Například si můžete ve vaně nebo pod sprchou třít tělo drsnou žínkou, což povzbudí krevní oběh a vyvolá částečné stažení svalů. Pak můžete třít jednotlivé oblasti jemnější rukavicí, jejíž dotek přispěje k dalšímu uvolnění. Protiklad napnutí/uvolnění často vyvolá příjemnou relaxaci.

Jiný způsob použití techniky automasáže spočívá ve střídání protikladných vjemů. Například si můžete ve vaně nebo pod sprchou třít tělo drsnou žínkou, což povzbudí krevní oběh a vyvolá částečné stažení svalů. Pak můžete třít jednotlivé oblasti jemnější rukavicí, jejíž dotek přispěje k dalšímu uvolnění. Protiklad napnutí/uvolnění často vyvolá příjemnou relaxaci.


Zdroj: Lumuisin, Cungi- Relaxace v každodenním životě, nakladatelství Portál

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář

Komentáře (1)

  • Obrázek uživatele anonim
    anonim (anonym)

    je to NAHOVNO

    Pro 19, 2006

Přidat komentář

Reklama

Reklama